Met camper en fiets langs de Duitse Donau

16 juli 2016.

Op het laatste moment kiezen we voor een drie weekse reis naar de Duitse Donau. Door omstandigheden konden we niet in het voorjaar en we wilden weg dus dan maar in het hoogseizoen. Wachten tot september was geen optie.

18-07-16 Eerste camperplaats in Duitsland is Geisingen. Van hier uit fietsen we de eerste dag naar Donaueschingen waar (zo zegt men) de Donau ontspringt.

Van bovenstaande bron claimt de stad de oorsprong van de Donau maar er zijn andere beweringen. Nauwelijks te zien dat er water stroomt, maar goed.

De  tweede bewering is de plek buiten deze plaats waar  de rivieren de Breg en de Briach bij elkaar komen en  vandaar verder gaan als de Donau.

Vlak voor je Donaueschingen bereikt, fiets je door het prachtig park dat hoort bij Schloss Fürstenberg, overal bankjes, ook lekker in de schaduw, dus ideaal om even pauze te nemen en je boterhammen te eten. Heen en weer naar Geisingen en Donaueschingen bekijken was 40 km. Een leuk begin. Donaueschingen is een leuke plaats om even door te fietsen en heeft een aardig gemeentehuis.

Het is helemaal geen probleem om heen en weer te fietsen. Op de terug weg vallen je weer hele andere dingen op. Zoals deze mooie kerktoren in Pforen

of deze kasteelboerderij

19-07-16 fietsen we van Geisingen naar Beuron ruim 50 km.

Onderweg op de hoogte van Immerdingen raken we de Donau helemaal kwijt, de rivier verdwijnt hier onder de grond door de kalkbodem. Bij hoog water blijf je de Donau gewoon zien.

Een prachtige route langs stille plaatsjes, mooie uitzichten op de rivier.

In Beuron is een klooster maar wij waren moe, het was warm, erg warm die dag en eenmaal aangekomen in Beuron zochten we snel een plekje in de schaduw om de tijd af te wachten dat de trein terug naar Geisingen zou gaan. Nou, die trein terug was een hele ondernemingen. Op het station in Beuron stapten een groep kinderen in en wij konden met moeite de trein inkomen. Vier tredes op met ebikes! Een ellende. En in Geisingen lukte het ons helemaal niet om de trein uit te komen. Met de fiets op de onderste trede ging de deur dicht en kwam tegen mijn schouder. Ik kon niet anders dan terug stappen en daar ging de trein richting Donaueschingen. Weer de ellende om de fiets uit en in de trein te krijgen. Gelukkig lukte het daarna wel om uit de trein te komen in Geisingen. Na 28 juli heb je speciale treinen met personeel om fietsers te helpen: de Natuur Express.

20-07-16

Geen fietsen vandaag. Eerst boodschappen doen en dan met de camper de route volgen aan de linkerkant van de Donau, waar we gisteren aan de rechterkant fietsten. We stoppen bij Berghaus Knopfmacher waar je langs komt als je de weg links van de Donau rijdt van Tuttlingen naar Beuron.

Om het restaurant heen loopt een pad door het bos waarvandaan je een prachtig uitzicht hebt over de Donauvallei richting Abdij Beuron en de Knopfmacherfelsen. Zie video op you tube: KLIK HIER

IMG_5804.jpgWe rijden door naar Sigmarinen en vinden daar een plekje op de camping. Het was erg warm vandaag en we kiezen voor de niet zo mooie camping maar wel schaduw! De camperplaats ligt direct naast de camping. Met een mooi uitzicht op het te bezoeken kasteel.

21-07-16 Sigmarinen stroomopwaarts naar Beuron en terug

We zitten hier nog bij, wat later bleek, bij het mooiste stuk van de Donau. De Donau is hier alleen bevaarbaar door bv kano’s. En voor deze groep is dan ook een soort trap/sluis aangelegd om het hoogteverschil te overbruggen. We merken trouwens ook echt wel verschil tussen stroom afwaarts of stroomopwaarts fietsen.

22-07-16 verplaatsen we vroeg in de ochtend de camper naar Topplatz Mengen aan de Zielfinger Seen. Deze cp ligt mooi en trekt vooral zwemmers aan. Van de beheerder “leen” je voor 5 euro een sleutel voor de toegang tot het meer. We fietsen weer terug naar Sigmaringen en de volgende dag van Mengen naar Riedlingen. Toch ook weer een leuk stuk waar op sommige pplekken de Donau weer de kans heeft gekregen om zijn eigen loop te kiezen, het landschap is daar meteen een stuk mooier.

Hundersingen in Oberschwaben, Pfarrkirche St.Martin hoog boven de Donau.

Men heeft in deze streek iets met ooievaars en dat zie je ook als je Riedlingen binnen fietst. Maar Riedlingen heeft ook een Italiaans terras met heerlijk ijs.

IMG_5840Zondag 24 juli maken we het ons niet makkelijk. We brengen eerst de fietsen met de camper naar Riedlingen, vervolgens parkeren we de camper op het station van Ehingen en gaan met de trein naar Riedlingen om de fietsen op te halen en te fietsen naar Ehingen. Een hele onderneming. Komen we in Ehingen bij het station en zien we geen mogelijkheid om de fietsen aan de andere kant te krijgen. Dan maar op de spoorovergang, verboden voor overstekers. Nood breekt wetten. De camperplaats in Ehingen is vanwege een kermis helaas gesloten en we wijken uit naar de cp Blaubeuren. Een zeer vriendelijk Platzwartin geeft ons folders van de mooie stad.

26 juli Toch leuk dat we de folders kregen. De plaatjes en de uitgezette wandelingen nodigen ons uit Blaubeuren te bekijken. Aan de wandel dus en maar eens niet fietsen.

Het water in de Karstquelle is echt zo blauw. Dit vanwege het feit dat de diepte de invallende spectrum kleuren absorbeert en de kleur blauw overblijft.

In de middag rijden we met de camper naar Ulm, parkeren op de parkeerplaats waar je ook mag overnachten. Van hieruit nemen we de tram naar het aardige centrum. We blijven niet voor een overnachting in Ulm maar slaan een minder aantrekkelijk stuk radweg over en rijden verder naar Günzburg, een mooie cp naast het bosbad. We verwonderen ons over het feit dat er aan het eind van de dag druk gezocht wordt naar een plek en ook buiten de cp overnacht wordt. Allerlei nationaliteiten, Oostenrijk, Spanje, Italie en zelfs een camper uit Minsk, wit Rusland. Onze buurman helpt ons uit de droom, hier is ook een Legoland! Hoewel we meestal douchen in eigen camper is het toch wel lekker om gebruik te mogen maken van de douches in het zwembad. Voor vijftig eurocent tien minuten warm water.

27 juli fietsen we van de camperplaats direct rechts en weer rechts de alternatieve Donau Radweg direct langs de Donau. De Donau is hier een stuk breder maar grote vaart is nog niet mogelijk. De breedte zal wel komen door de stuwdam verderop. Gelukkig fietsen we net Lauingen binnen als er onweer begint. Snel naar terras en onder de parasol.

Na de bui fietsen we nog een stukje verder maar komen dan in het bos waar het één grote modderpoel is ipv een fietspad, we keren om en fietsen nu de officiële route naar Günzhausen. We willen in het mooie stadje nog even iets drinken maar het is er bloedheet en geen zuchtje wind, gauw terug naar de schaduw op de camperplaats.

27 juli. Met de camper rijden we naar Dillingen, parkeren en fietsen naar Donauworth. De plaats hebben we niet bekeken, veel te warm. Snel naar de trein. Na Ulm is het heel wat makkelijker om met de trein te gaan. De instaptrede is gelijk met het perron. De trappen (hier wel met goten) blijven lastig met de zware e-bikes. In Dillingen overnachten beviel ons niet, we rijden terug naar Günzhausen wetende dat we daar lekker onder de bomen staan en kunnen douchen. Met die warmte is het toch benauwd douchen in de camper.

28 juli Stappen we eerst weer in de camper en parkeren we in Ingolstad vandaar heen en weer gefietst naar Neuburg. Niet erg boeiend, een lang fietspad over de dijk. Terug aan de andere kant van de Donau was een stuk aardiger.

We overnachten op de mixparking op een kleine plek op de camperplaats (wel een afgescheiden ruimte). Ingolstadt is levendig en heeft veel terrasjes. Bij de camper zitten was niets aan dus mooi op het terras gegaan en later bij een Aziatisch restaurant buiten gegeten.

De volgende ochtend fietsen we van Ingolstadt naar Vohburg en terug. Fietsen weer in de camper en naar Bad Gögging, daar weer op de fiets naar Pforring.

Zaterdag 30 juli vroeg in de ochtend ,vanwege het warme weer, fietsen we het laatste stuk van de Donau Radweg, althans het doel dat wij ons gesteld hadden. Het Kloster Weltenburg, erg mooi gelegen aan een nauwe “durchbruch” van de Donau.

Van hier de boot nemen naar Kelheim is een aanrader. Het laag gelegen fietspad stopt hier dus of de boot of hoog verder fietsen. Wij hadden dat al eens gedaan vanuit Kelheim en fietsen terug naar Bad Göggingen en brengen een zalige luie middag door in de Limes Therme. Een erg mooi complex.

In het totaal hebben we 530 kilometer gefietst.

Zondag een regendag. We dachten maar naar Kelheim te gaan maar daar was de cp gesloten vanwege festiviteiten, dan maar naar Bad Abbach (een topplatz) dat zal best maar het was er een puinzooi en de cp gesloten, en zo besluiten we richting Altmühltal te rijden en komen we uit op de cp van Riedenburg. Prima plek met achterin rechts uitzicht over de rivier. Maar die hanen!!!!

De Altmühl Radweg hebben we twee jaar terug al eens in de herfst helemaal gefiets. Daar hebben we enorm van genoten. Erg mooi fietsen. Daarom zoeken we de cp in Mörnsheim op en fietsen vandaar langs een prachtig pad, langs de 12 Apostellen (rotsen)en langs mijn favoriete plekje bij Dollnstein naar de mooie oude barokke universiteitsstad : Eichstätt.

Vandaag geen klimmers in de wand.

De volgende dag naar de Topplatz in Treuchtlingen, op vertoon van je kaartje mag je met korting in de Therme een prima bezigheid voor een regenachtige dag. De dag daarop schijnt de zon weer en kunnen we het niet laten om nog een laatste dag te fietsen o.a. langs Pappenheim. In twee dagen rijden we dan weer naar huis met een overnachting in Paderborn.

Aan drie heerlijke weken is weer een einde gekomen.

LIJN

Over marianne

68 jaar. Ga graag samen met mijn man met de camper op stap. Vind het leuk om te fotograferen tijdens die reizen. Ben graag buiten voor nordiccen en fietsen. En enthousiast lid van "De Red Stones" een Red Hat Society Chapter. Ik lees en bridge graag. Daarnaast zit ik heel wat uurtjes achter de computer.
Dit bericht werd geplaatst in 2016 Duitse Donau en getagged met . Maak dit favoriet permalink.