Noorwegen deel I

15-07-17 Om half acht uit Emmen vertrokken met als reisdoel: Noorwegen. Het is druk op de wegen maar dat was te verwachten. We rijden het eerste stuk binnendoor over Cloppenburg en dan de snelweg naar Bremen. Om de files te vermijden volgen we, de op de snelweg aangegeven, omleiding . Ook bij Hamburg veel files. Als we om half een weer in de file komen kunnen we nog net de afslag naar Kaltenkirchen nemen. Prima camperplaats bij een openluchtbad en Therme. Mooie wandeling gemaakt om een zandafgraving.

De volgende dag met veel regen door Denemarken met een stop in Aarhus.  We staan op de cp in Nørager.

17-07 via de kustweg gereden naar Kvissel. We hadden Aalborg willen bezoeken maar konden met geen mogelijkheid een parkeerplaats vinden. Allemaal overdekte garages. Ook niet erg. De kleine kustplaatsen, waaronder Hals, aandoen was ook leuk. Overnacht in Kvissel bij een “landhuis” . Geweldige plek midden in de natuur. De volgende dag met mede camperaar Christiaan een mooie wandeling gemaakt. Een gezellige prater en een leuk wandelmaatje voor een keer. ’s Middags op de fiets naar Frederikshavn en even kijken vanwaar de boot vertrekt. Heen wind in de rug en naar beneden, terug wel even anders, flinke wind tegen. Ach we hebben e-bikes.

19-07 de wekker op half zeven, even tanken en binnen 20 minuten bij de Ferry. Een prachtige dag gehad . Heerlijk ontbijt en een uitstekend lunchbuffet. Op dek in de zon kunnen zitten en gezellige reisgenoten. Wij konden als eerste de boot af om half zeven en hadden al besloten te gaan rijden tot Hamar. Prachtig plekje aan het grootste meer van Noorwegen.

img_505820-07 De bedoeling was verder te rijden. We staan echter naast een mooi openlucht museum en voor we daar uitgekeken waren was het al 13.00 uur.

Bij het openlucht theater werd gedanst door ouderen uit een “house for elderly people” zoals de activiteitenbegeleiding vertelde. Krasse ouderen hoor en zeer ervaren dansers. Zo leuk om te zien hoe die de jive nog doen met allerlei trucjes in de bewegingen om het tempo bij te houden. Hoogtepunt van het museum is de “Domkirkeodden”. Je vindt daar de ruïne van de voormalige kathedraal van het plaatsje Hamarkaupangen die is omgeven door een prachtige constructie van glas en staal. Het is niet alleen een goede bescherming van de ruïne maar het levert meteen ook een mooie hal op met een goede akoestiek voor bijvoorbeeld concerten.

fullsizeoutput_148

Op de fiets nog wezen kijken bij het olympisch schaatsstadion. Heeft de vorm van een omgekeerd Vikingschip.

fullsizeoutput_147

Van Hamar nemen wij de E6 verder richting Trondheim, langs de staafkerk van Ringbu,

maar slaan af bij Moev om de 213 te rijden. Helaas lukt het niet om vanuit Dombas met de trein naar Andernes te gaan. Geen bemand station maar wel een telefoonnummer om een reservering te maken. Voor vandaag en morgen waren de roundtrips uitverkocht. Verder naar Oppdal, een mooie route en nu na Dombas steeds meer campers. We stoppen bij een oud gehucht, mooi opgeknapt voor toeristen. Overnachten op de Granmo camping, die vol staat met houten gebouwtjes waar de caravan aan staat. Ook veel trekkershutjes.

22-07 met stralend weer rijden we verder naar Trondheim. Mooie weg, soms door een wijd dal, dan weer nauw. Rode houten boerderijen en huizen met grasdaken. Het rijdt super relaxed . Je mag niet harder dan 80, iedereen houdt ruim afstand dus ook voor de chauffeur tijd om te genieten van het mooie landschap. We rijden door het gebied van de muskus ossen (er zijn safari tochten). Rondom Trondheim meer drukte maar niet te druk en dan duiken we de een na de andere tunnel in. We stoppen niet voordat we een super lunchplekje vinden en dat vinden we ! Aan een fjord, kleine inham. Letten op de “baden” bordjes. Åsen aan de Håmmårsvegen.

Bij Steinkjer gaan we naar de toeristeninfo en krijgen daar informatie over de R17 en een handzaam boekje met alle Ferry tijden. We zullen een paar bruggen en 4 of 5 ferries nodig hebben om de R17 tot Bodø te volgen. De camperplaats achter de VVV bevalt ons niet en we rijden door naar camping Holmsted in Namdalseid. Veel rustiger en mooier hier.

IMG_E5096

23 juli. Na een fijn verblijf op de mooi gelegen camping Holmsted rijden we de R 17 verder. Om kwart over tien in de ochtend (zondag) word ik aangehouden voor een alcoholcontrole. Niet te geloven. De weg is super rustig.

Ik kan wel blijven schrijven dat de natuur geweldig is maar dat wordt zo saai . We kijken nog bij de oudste overkapte brug ter wereld, uit de twaalfde eeuw. Maar de brug blijkt in 1891 herbouwt. Een vernieuwde “oude” brug die moeilijk te vinden was. Van de oude overdekte brug is niets meer over. We hadden aanvankelijk ook helemaal niet door dat we ons doel hadden bereikt.

Bij Holm nemen we de eerste Ferry naar Vennestrund. Meteen van de boot ligt in Sømna een mooie camping. Lekker geïnstalleerd, wijntje en uitzicht over het fjord, begint de buurman te mauwen. We staan geen vier meter van zijn camper en dat is wet in Noorwegen volgens hem. De dame van de receptie zegt me dat alles ok is. Omdat we geen ruzie willen verplaatsen we de camper naar achteren, maar laten onze stoelen aan het water staan.

24-07 wat kan het hier toch super stil zijn, geweldig. Even schrik als we weg willen rijden, water op de vloer. Blijkt dooiwater te zijn uit de koelkast. Dommigheid van onszelf. Op de ferry moet de hoofdgaskraan uit en ja, als je dan vergeet om daarna de koelkast weer aan te doen. Bij Torghatten gaat het ook niet soepel. We wilden naar een natuur fenomeen gaan kijken maar de parkeerplaats was helemaal bezet en de loopafstand bleek een te lastige wandeling voor Gradus. Vlak na de volgende ferry Horn – Anddalsvågen ligt een mooie camperplaats. Het is nog vroeg maar we besluiten toch te stoppen op deze mooie plek. Camperplaats steinmo vevelstad.

25-07 Opnieuw een prachtige ochtend. We kunnen buiten ontbijten, we boffen enorm met dit prachtige weer. Opgewekt wakker worden met een mooi uitzicht.

Na een km of 15 komen we bij de Ferry Forvik-Tjøtta. Een erg mooie overvaart van drie kwartier. Uitzicht op het gebergte: de zeven zuster. de foto is gemaakt toen we al van de boot af waren. Mooi weer maar heiig.

Bij een gerestaureerde kerk voor Alstahaug, stammend uit de 12e eeuw nemen we een kijkje. Mooi houten altaarstuk.

Even verder bij Sandnessjøen de mooiste en langste brug van Noorwegen de Hegelandsbrue.

Bij de overtocht Levang – Nesna hebben we pech. De rij wachtenden voor ons is te lang en we kunnen niet mee. Uurtje wachten ook geen probleem. Genieten doe je hier overal.

We overnachten op een gratis camperplaats aan de Flostrandveien weg 17  bij Utskarpen.  Erg mooie plek onder een aparte rotswand.

26-07 Wegrijdend van de Camperplaats krijgen we meteen weer prachtige uitzichten. Laaghangende wolken krullen behaaglijk om spitse bergtoppen. Foto is bij Bratland.

Maar ook een 3,5 km lange donkere tunnel . Niet leuk rijden in die tunnels, zo donker dat je de witte strepen aan de rechter zijkant niet in de spiegel kan zien. Blij als er weinig tegenliggers zijn. Ook smalle wegen nu, als ik bij een passeerplaats wil in houden voor een tegenligger knalt een auto met caravan ons voor bij. En ik dacht meteen: daar gaat het laatste plekje op de Ferry. En ja hoor, we reden de boot al op maar moesten achterwaarts er weer af. De voorbijganger had de laatste plek. Wij mochten nog een drie kwartier wachten in de haven van Kilboghamn naar Jetktvika.

Deze ferryroute is schitterend. Tijdens de vaart passeren we de poolcirkel. Echt genieten met dit mooie weer.

Na nog een Ferry van Agsvanet naar Foroya stoppen we wij de toeristen info van Meløy evenvoorbij Halsa en daar mogen we overnachten met een prachtig uitzicht op de Svartisen gletsjer.

27-7 Het mooiste deel van de R 17 hebben we nu gehad. Vandaag eerst naar de Salstraumen maar daarvoor moeten we wel eerst een stuk of zeven tunnels door waarvan de langste en de meest donkere, zeven km is. Het water word met enorme kracht het nauwe fjord ingeperst met hoogtij. De stroom heeft snelheden van 50 km per uur. Mooi om te zien zijn de draaikolken die ontstaan. Busladingen vol worden hier afgeleverd. We spotten ook nog een zeehond. We overnachten even buiten Bodø op cp Lopsvika.

28-07 we zijn aan het einde van de R 17 en willen weer richting Dombås. Via de 80 komen we op de E 60. Super rustig , pas bij de poolcirkel zien we dat er meer mensen onderweg zijn. Natuurlijk stoppen we even bij de poolcirkel lijn. Al die steenmannetjes zijn leuk. Na 200 km op de E6 slaan we af naar de 806, de Wildernesweg

en we overnachten bij het Rossvatnet meer. In de omgeving veel wilde orchideeën .

29-07 We vinden het gewoon jammer om onze mooie overnachtingsplek te verlaten. Even verder een waterval waar het water met donderend geweld naar beneden komt. Wat een snelheid en kracht. Na ruim een uur draaien we de E6 weer op. Het begint te miezeren en al snel een hoosbui. Temperatuur 14 graden. We waren verwend met twee weken prachtig weer. We stoppen vroeger dan we van plan waren bij Grong op een mooie rustplaats.

30-07 mist vanmorgen en koud. Waren we niet meer gewend. We moeten vandaag even een flinke afstand rijden. Doen veel te lang over de afstand van Bodø naar Dombås (900 km). Vanuit Dombås gaan we de midden Noorwegen route doen. Eenmaal goed op weg breekt de zon door. Mooi stuk hier net voorbij Grong langs het meer en mooie huizen.

IMG_E5267

Het stuk onder Oppdal of boven Dombås, zo je wil is ook erg mooi. Daar tussen wijd rondom Trondheim is niet bijzonder. Bij Oppdal (700 m) is het koud: 13,5 graden en in Dombås (624) als we stoppen bij de camping weer 20 graden. We hebben een wijds uitzicht over het dal en een mooie zonsondergang.

verder lezen Deel II

Over marianne

68 jaar. Ga graag samen met mijn man met de camper op stap. Vind het leuk om te fotograferen tijdens die reizen. Ben graag buiten voor nordiccen en fietsen. En enthousiast lid van "De Red Stones" een Red Hat Society Chapter. Ik lees en bridge graag. Daarnaast zit ik heel wat uurtjes achter de computer.
Dit bericht werd geplaatst in 2017 Noorwegen. Bookmark de permalink .